Voor als je het concept Western Union hebt gemist, zij zorgen voornamelijk voor dat je eenvoudig geld kan overmaken naar iemand in een ver land. Zonder tussenkomst van een bank, zonder veel rompslomp en het geld is direct beschikbaar voor de ander. Het principe is eenvoudig en mede daarom ook succesvol. Je loopt bijvoorbeeld in Nederland een Western Union kantoor binnen, je geeft de naam en locatie van een persoon en geeft het geld. De andere persoon kan direct bij het Western Union kantoor in zijn locatie het geld ophalen op vertoon van een identiteitsbewijs, ook al is het heel in China.
Het eerste logo van Western Union
En ondanks de komst van het digitale tijdperk, is Western Union nog steeds zeer populair. En dat is bewonderenswaardig voor een bedrijf dat is opgericht in 1851, gespecialiseerd in het verzenden van telegrafen. Ik vond nog een van de eerste logo’s terug uit dit tijdperk.
Het volgende logo wat ik terug vond dateert van rond 1940. Western Union betreft een kantoor in Washington. En zoals het hoort, moet er een grote bronse plaat naast de deur met de bedrijfsnaam. Ontwerper Leon Chatelain tekende het onderstaande ontwerp.
Ze waren pionier in de ontwikkeling van telegraafberichten en vooroplopend op alle ontwikkeling omtrent communicatie. Zo waren ze in 1974 het eerste bedrijf in Amerika die een commerciële satelliet lanceerde.
Het huidige logo
De laatste jaren zijn er geen spannende ontwikkelingen meer geweest voor het logo. Het eerste modern logo vond ik op een website uit 1996. In 2012 is er een beeldmerk toegevoegd aan het logo. Naar mijn idee overbodig, de letters alleen zijn al krachtig genoeg. De twee lijnen die rechts van het logo stonden, zitten ook in het beeldmerk. Hier kon ik niks over terug vinden, maar volgens mij is dit een knipoog naar de bovengrondse telegraafdraden die tot 1948 nog werden gebruikt en toen werden vervangen door radiosignalen.